Pensionsalderen markerer begyndelsen på en ny livsfase. De nye seniorer sætter alt ind på at erobre verden med deres nyvundne frihed, mens deres tiltro til teknologi vokser.

En interessant udvikling er, at nye seniorer i højere grad tilslutter sig sociale medier, hvor de udforsker nye hobbyer, rejsemål og meget mere. Det viser en undersøgelse blandt nye seniorer eller de såkaldte baby boomers fra hele verden. Undersøgelsen er udført af det globale trendforskningsbureau, Fashion Snoops, der har mere end 150 eksperter og forskere på verdensplan.

Faktisk ejer 65,6% af dem en smartphone, og baby boomers (i alderen 58-76 år) står for 32% af alle Instagram-konti. Under Corona pandemien blev den virtuelle forbindelse en vital del af hverdagen, og siden da har flere og flere 60+ere adopteret teknologier som smartphones og smart home-teknologi. Dette segment søger teknologi, der kan forbedre deres mobilitet, sundhed og sociale forbindelser.

I takt med at de nye seniorer bliver mere digitale, øger de også deres rejse-research for at planlægge nemme og sikre rejseoplevelser hjemmefra. Den tiltagende digitale viden og dygtighed blandt seniorerne har ført til mere research og forberedelse inden rejsen.

Derudover udfordrer seniorerne begrebet “alderssvarende” ved at introducere leg og sjov i deres hverdag og fritid. Antallet af videospillere i alderen 55-64 år er estimeret til at være vokset med 32% siden 2018. Seniorerne søger inspiration til kreative, sjove og underholdende aktiviteter og hobbyhåndværk på platforme som Pinterest eller besøger seniorlegepladser i det fri. Denne trend startede i Kina og spreder sig nu langsomt ud i verden.

Denne udvikling i seniorernes digitale formåen åbner deres horisont og giver dem mulighed for i endnu højere grad at nyde friheden efter pensionen.

 

Kilde: Fashion Snoops