Hvem bestemmer, hvad familiens middagsmad står på, eller hvor den næste ferie går hen? Børnene bliver i høj grad hørt, når familien Danmark tager pengepungen op af lommen.

Virksomheder kan med fordel vurdere, hvilken rolle, som børn spiller i sine målgruppers forbrug.

Børnenes indflydelse kan kategoriseres i tre typer, lyder det fra konsulentvirksomheden Wilke.

Nr. 1: beslutningstagere. Børnene har direkte indflydelse på, hvad forældrene køber, som for eksempel legetøj.

Nr. 2: influenter. Børnene bliver hørt og deltager i beslutningen om eksempelvis feriedestinationen, aftensmaden eller familiens streamingtjenester.

Nr. 3: tilskuere. Børnene ser passivt til fra sidelinjen, men har indirekte indflydelse, når det gælder boligindretning eksempelvis.

Wilkes undersøgelse viser også, at forældre langt hen ad vejen vil betale mere for et produkt for at imødekomme børnenes ønsker. For eksempel vil 75 % betale ekstra for fødevarer for at imødekomme sine børn.