Forskning viser, at børn trives, når voksne er til stede, både fysisk og mentalt. Det gælder også i gaming. Mary Fonden peger i en ny rapport på, at gaming i de rette rammer kan styrke både læring, samarbejde og sociale kompetencer. Men det kræver, at voksne tager del i aktiviteten og sætter tydelige, men forståelige rammer.

I mange fritidsklubber og e-sportsforeninger får børn mulighed for at spille med andre, og med voksne, der understøtter det gode fællesskab. Det er langt bedre end at sidde alene bag en lukket dør. Der er dog grænser. Gaming ikke stå i vejen for resten af livet. “gaming ikke har nogen iboende negativ værdi,siger Emil Ludvigsen, specialkonsulent med fokus på gaming- og onlinefællesskaber i Center for Digital Pædagogik. ”men hvis det går ud over eller forstyrrer andre gode ting i barnets liv, kan det have en dårlig effekt. Fortnite er fedt, men det må aldrig trumfe turen hjem til farmor.”

Gaming er i dag en naturlig del af mange børns hverdag. Alligevel bliver det ofte mødt med bekymring, regler og forbud, især fra voksne, der ikke selv er vokset op med onlinespil som en del af fritiden. Forældre skal derfor finde balancen. Det er ikke skærmtiden i sig selv, der er problemet, det er, når skærmen overtager styringen. Ifølge Emil Ludvigsen bør vi som forældre ændre vores tilgang. I stedet for at se skærmen som en barriere, skal vi se den som en mulighed for at lære vores børn bedre at kende, og skabe fællesskab, også digitalt. Du behøver ikke kende forskel på alle figurerne i Fortnite, lige så lidt som du skal kende alle offside-regler for at gå med dit barn til fodbold. Men ved at vise interesse og stille spørgsmål, åbner du døren til en vigtig del af barnets liv.

Når børn begynder at game, går også forældrene ind i en ny fase. Det handler ikke om at kunne alt, men om at være nysgerrig, tålmodig og til stede. Forældres rolle er ikke kun at begrænse, men at støtte, guide og skabe rammer, hvor barnet både kan fordybe sig, være kreativ og føle sig forstået. Det kræver, at vi er villige til at se gaming som en del af det moderne barndomsliv, ikke som en modstander, men som en mulighed for nærvær og fællesskab.

Kilde: Jyllands-Posten