Elizabeth Blicher fra Det Danske Sprog- og Litteraturselskab påpeger, at gode læsefærdigheder letter videregående uddannelse og informationsindhentning. Dog viser undersøgelser, at børns læsefærdigheder er dalende, hvilket bekymrer både politikere og forældre. 

En kvalitativ undersøgelse fra Kulturministeriets Bogpanel, baseret på interviews med 170 børn og unge i alderen 7-18 år, afslører, at selvom der er et ønske om at læse, er konkurrencen om tidens opmærksomhed hård. Undersøgelsen identificerer tre aldersfaser, hvor læselysten udvikler sig forskelligt. 

For børn i alderen 7-11 år handler læsning om læring og nysgerrighed. De betragter læsning som en skoleaktivitet, men forener ofte pligt med lyst. De er optaget af det målbare, såsom hvor mange sider de har læst eller deres læsehastighed. Både skønlitteratur og sjove faktabøger er populære. Forældres støtte spiller en vigtig rolle, og det er væsentligt at undgå at presse børnene til at læse bestemte genrer. 

I puberteten ændres læsevanerne markant. Børn søger selvstændighed og identitet, og læsningen bliver et middel til at udforske disse aspekter. Piger er ofte tiltrukket af historier om venskaber og kærlighed, mens drenge foretrækker både fantasy og biografier om succesfulde personligheder. Læsning i denne fase konkurrerer skarpt med sociale aktiviteter og medier, især TikTok, som er en væsentlig inspirationskilde. 

Hos de ældre teenagere fylder store følelser meget. Piger tiltrækkes af intense kærlighedshistorier og dramatiske fortællinger, mens drenge søger spænding og overraskelse i deres læsestof. Sociale medier, især BookTok på TikTok, har stor indflydelse på deres valg af bøger. Selvom mange unge forbinder læsning med noget positivt, oplever de stadig, at læsning konkurrerer med venner og fritidsaktiviteter. 

På trods af udfordringerne med tid og konkurrence fra digitale medier, viser undersøgelsen, at børn og unge har en iboende læselyst. Det er afgørende at støtte og opmuntre denne interesse uden at pålægge for meget pres på valg af læsestof. Det handler om at skabe positive og inspirerende læseoplevelser, der kan fastholde deres interesse gennem de forskellige udviklingsfaser. 

Kilde: DR Nyheder