Arnt Gustafsson fra Mindshare har skrevet en artikel i Dansk Markedsføring og på Mindshares blog. I artiklen belyses forbrugeradfærd under og efter krisen i sammenhæng med livsfaser.
Corona-krisen har for alvor vendt op og ned på vores hverdag og mange brancher er lukket ned og flere dybt påvirket af COVID-19 og danskernes deraf ændrede forbrugsvaner.
Siden pressemødet d. 11. marts har vi i høj grad holdt inde med at bruge penge i kultur-, rejse- og oplevelsesbranchen, som direkte har været ramt af regeringens tiltag. 56% har måtte aflyse et café- eller restaurantbesøg som følge af coronavirus, 38% har aflyst at deltage i en koncert, sportsbegivenhed eller anden event, mens 36% har aflyst en planlagt rejse.
Men, hvad sker der på den anden side af corona-krisen? Vil vi finde en ’New Normal’ med f.eks. mindre rejseaktivitet og café-liv til fordel for et øget forbrug på indretning af hjemmet og mere luksus i form af nye ure og smykker? Om din branche kommer styrket eller svækket ud af corona-krisen får vi en forståelse for i GroupM’s undersøgelse ’Danskernes adfærd under COVID-19’.
Her får vi indblik i danskernes forbrugsforventninger indenfor 28 forskellige brancher, der kombineret med Mindshares livsfase model – Milestones, giver en unik guide til, hvilke brancher, der kommer bedst ud af corona-krisen.
Køb bogen om livsfaser – køb hele bogen her